Budget
100.000 DKK
Vis regnskab
Handlerummet

Sælg et produkt online

I Handlerummet skal du planlægge, hvordan du vil markedsføre et produkt online. Du skal vælge, hvordan dit produkt skal præsenteres på en digital handelsplatform, og undervejs skal du sætte dig ind i de markedsføringstricks, der bliver brugt på nettet. Start med at se filmen til højre for at blive introduceret til opgaven.

Start med at se intro-filmen
Scroll ned
Start

1. Først skal du vælge dit produkt

Hvilken vare eller tjeneste vil du gerne sælge på det digitale marked? Dit valg af produkt har betydning for, hvem din målgruppe er, og dit valg har derfor betydning for din markedsføring.

Dit produkt har betydning for alle dine valg

Så snart du har valgt dit produkt, skal du til at tænke over, hvem din målgruppe er, og hvordan du når dem bedst. Dit produkt har altså en betydning for, hvilke valg du træffer fra nu af.
Scroll op
Scroll ned
Vælg din målgruppe!

2. Så skal du vælge din målgruppe

Hvem vil du prøve at sælge produktet til? Vælg hvilket segment, der passer til dit produkt. Tag udgangspunkt i Minervamodellen og se filmen om, hvordan dit produkt kan tilbyde en identitet.

Blå segment
Grønne segment
Violet segment
Rosa segment
Klik på Minervamodellen for at lære mere om de forskellige målgrupper
Næste: Dit produkt skal tilbyde en identitet (film)
Dit produkt skal tilbyde en identitet
Scroll op
Scroll ned
Præsenter dit produkt!

3. Fremhæv dit produkt for din målgruppe

Hvordan vil du fremhæve dit produkt visuelt? Se videoerne og læs teksten for at finde ud af, hvordan du skal bruge visuelle virkemidler, værdier og identifikation til at fange din målgruppe.

Sådan får dit produkt opmærksomhed
Næste: Derfor virker rollemodeller (film)
Hvordan vil du bruge rollemodeller og identifikation i din markedsføring?
Næste: Udseendet betyder noget (tekst)

Udseendet betyder noget

Udseendet på din digitale salgsside er afgørende for, hvordan forbrugeren bedømmer dit produkt. Forbrugerens førstehåndsindtryk formes af hjemmesidens farver, overskuelighed og andre visuelle effekter. Forbrugeren har samtidig tendens til at mene, at visuelt flotte varer har en større værdi.
Læs mere
Scroll op
Scroll ned
Skriv en salgstekst!

4. Skriv en fængende produktbeskrivelse

Du har nu valgt produkt og målgruppe og ved, hvordan du visuelt vil fremhæve produktet. Næste skridt er at beskrive produktet, hvad det kan, og hvorfor det skiller sig ud fra andre lignende produkter. Prøv at huske nogle af de ord og kvaliteter fra Minervamodellen, som din målgruppe lægger vægt på. Brug videoen og teksten til at få input til, hvordan du bruger sproget og appelformerne mest effektivt.

Brug sproget, så det sælger dit produkt mest effektivt
Næste: Less is more - også når du skriver (tekst)

Less is more – også når du skriver

Fordi du som virksomhed gerne vil fange de digitale forbrugeres opmærksomhed, er det en god idé at skrive korte og let forståelige tekster. Det skyldes, at mængden af digital information er enorm, og det er mere krævende for hjernen at læse på skærmen end at læse på papir.
Læs mere
Scroll op
Scroll ned
Benyt dig af handelsplatformens muligheder.

Nu har du valgt hvordan din produktside skal se ud

Du har valgt produkt og målgruppe, og du har besluttet, hvordan produktet skal præsenteres med billeder og tekst. Det næste skridt er, at du kan benytte dig af nogle af de særlige markedsføringstricks, som digitale handelsplatforme benytter sig af.
Scroll op
Scroll ned
Din kunde er et flokdyr - udnyt det

5. Din kunde er et flokdyr - udnyt det

Forbrugere gør som de fleste og bliver styret af "social information". Se videoen, læs teksten og find ud af, hvorfor social information er vigtigt på digitale markeder. Beslut herefter, hvilke sociale informationer du vil bruge til at fremme dit salg.

Hvordan påvirker social information dine kunder?
Næste: Digitale markeder er sociale (tekst)

Digitale markeder er sociale

På det digitale marked spiller social information en stor rolle. Social information er fx ratings, brugeranmeldelser og oplysninger om, hvilke varer andre forbrugere har kigget på eller købt.
Læs mere
Scroll op
Scroll ned
Sæt fart på salget!

6. Sæt fart på salget

Det går stærkt på det digitale marked. Og når det går stærkt, tænker forbrugerne sig ofte mindre om, før de handler. Se videoerne og læs teksten om forskellene på de traditionelle og de digitale markeder. Brug din viden til at vælge, hvordan du vil påvirke dine kunder.

Forstå den digitale forbruger:
Næste: Det gør skærmen ved salget (film)
Der er forskel på et traditionelt og et digitalt marked
Næste: På det digitale marked går det stærkt (tekst)

På det digitale marked går det stærkt

Som forbruger på det digitale marked tænker man mindre over, om man vil købe en vare eller ej. Der er nemlig færre beslutningspunkter, altså situationer, hvor man kan nå at ombestemme sig.
Læs mere
Scroll op
Scroll ned
Vælg betalingsform

Så skal der tjenes penge!

Du har nu benyttet dig af nogle af de særlige markedsføringstricks, som digitale handelsplatforme benytter sig af for at tiltrække og fastholde dine kunder. Om lidt skal du tænke over, hvordan du vil tjene penge på dit produkt. På det digitale marked er der mange forskellige muligheder for at tjene penge.
Scroll op
Scroll ned
Opkræv din betaling

7. Opkræv din betaling

På det digitale marked kan man drive forretning på flere måder end på det traditionelle marked. Dine kunder kan nemlig betale med meget andet end penge, og selv hvis noget tilsyneladende er "gratis" for dine kunder, kan der stadig være penge for dig at tjene. Hvordan skal dine kunder betale?

Bare på beløbet?

Når vi handler på nettet, betaler vi ofte øjeblikkeligt med betalingskort eller MobilePay. Men der er også en række andre betalingsmuligheder, som både giver fordele og ulemper for forbrugerne.
Næste: Dine kunder betaler, men ikke med penge (film)
Læs mere
Dine data har også værdi:
Scroll op
Scroll ned
Nu skal du markedsføre!

Nu skal du sprede budskabet

Din produktside er nu klar på handelsplatformen. Men dine kunder ved ikke, at den findes! Det er derfor tid til at vælge en strategi for, hvor og hvordan du vil fange dine kunders opmærksomhed.
Scroll op
Scroll ned

8. Følg din kundes fodspor

Data om dine kunder er det nye guld. Du kan indsamle viden om dem, der besøger din side og om, hvilke sider de ellers besøger. Data gør det nemt for dig at ramme din målgruppe med annoncer. Se videoerne og læs teksten for at finde ud af, hvordan du kan bruge de indsamlede data og vælg, hvilke data du gerne vil indsamle om dine kunder.

Hvis du én gang har lagt en vare i kurven...
Næste: Hvad er algoritmer? (film)
Derfor kender computeren dig:
Data er det nye guld (tekst)

Data er det nye guld

På det digitale marked er der opstået en lang række nye muligheder for dataindsamling. Denne type data bliver kaldt ”big data”. Med ”big data” får du som virksomhed en større viden om forbrugerne, og kan derfor både skabe bedre varer og mere målrettet markedsføring.
Læs mere
Scroll op
Scroll ned
Hvor vil du reklamere?

9. Til sidst skal du vælge, hvordan du vil reklamere

Hvordan vil du få opmærksomhed omkring dit produkt? Vil du bruge annoncer eller en influencer? Se videoen for at få inspiration til, hvordan du rammer forskellige målgrupper med forskellige kanaler.

Ram dine kunder så de køber:
Næste: Digitale markeder er tæt på (tekst)

Digitale markeder er tæt på

Ved hjælp af digitale medier kan du som virksomhed komme i kontakt med forbrugere uafhængigt af, hvor de befinder sig i verden. Man kan også sige, at digitale markeder har en bredere rækkevidde end det traditionelle marked.
Læs mere
Scroll op
Scroll ned
Nu kan du hente din markedsføringsplan!

Besvar venligst alle spørgsmål

Du mangler at svare på følgende:

Scroll op
Budget
Luk
Menu