I Handlerummet skal du planlægge, hvordan du vil markedsføre et produkt online. Du skal vælge, hvordan dit produkt skal præsenteres på en digital handelsplatform, og undervejs skal du sætte dig ind i de markedsføringstricks, der bliver brugt på nettet. Start med at se filmen til højre for at blive introduceret til opgaven.
Hvilken vare eller tjeneste vil du gerne sælge på det digitale marked? Dit valg af produkt har betydning for, hvem din målgruppe er, og dit valg har derfor betydning for din markedsføring.
Hvem vil du prøve at sælge produktet til? Vælg hvilket segment, der passer til dit produkt. Tag udgangspunkt i Minervamodellen og se filmen om, hvordan dit produkt kan tilbyde en identitet.
Hvordan vil du fremhæve dit produkt visuelt? Se videoerne og læs teksten for at finde ud af, hvordan du skal bruge visuelle virkemidler, værdier og identifikation til at fange din målgruppe.
Du har nu valgt produkt og målgruppe og ved, hvordan du visuelt vil fremhæve produktet. Næste skridt er at beskrive produktet, hvad det kan, og hvorfor det skiller sig ud fra andre lignende produkter. Prøv at huske nogle af de ord og kvaliteter fra Minervamodellen, som din målgruppe lægger vægt på. Brug videoen og teksten til at få input til, hvordan du bruger sproget og appelformerne mest effektivt.
Forbrugere gør som de fleste og bliver styret af "social information". Se videoen, læs teksten og find ud af, hvorfor social information er vigtigt på digitale markeder. Beslut herefter, hvilke sociale informationer du vil bruge til at fremme dit salg.
Det går stærkt på det digitale marked. Og når det går stærkt, tænker forbrugerne sig ofte mindre om, før de handler. Se videoerne og læs teksten om forskellene på de traditionelle og de digitale markeder. Brug din viden til at vælge, hvordan du vil påvirke dine kunder.
På det digitale marked kan man drive forretning på flere måder end på det traditionelle marked. Dine kunder kan nemlig betale med meget andet end penge, og selv hvis noget tilsyneladende er "gratis" for dine kunder, kan der stadig være penge for dig at tjene. Hvordan skal dine kunder betale?
Data om dine kunder er det nye guld. Du kan indsamle viden om dem, der besøger din side og om, hvilke sider de ellers besøger. Data gør det nemt for dig at ramme din målgruppe med annoncer. Se videoerne og læs teksten for at finde ud af, hvordan du kan bruge de indsamlede data og vælg, hvilke data du gerne vil indsamle om dine kunder.
Hvordan vil du få opmærksomhed omkring dit produkt? Vil du bruge annoncer eller en influencer? Se videoen for at få inspiration til, hvordan du rammer forskellige målgrupper med forskellige kanaler.